Bedrijfsoptimalisatie: wat doen we?
Bijgewerkt op: 5 sep. 2023
De core van Value Creation ligt in het optimaliseren van bedrijven en de bedrijfsleiding. Wat we hier juist onder verstaan, en hoe we te werk gaan, lichten we graag toe in deze blogpost.
De ondernemers die de weg naar ons gevonden hebben, staan voor een uitdaging. Dit kan iets bedrijfstechnisch zijn, bijvoorbeeld wanneer het bedrijf opeens groeit en de organisatie niet kan volgen, een te laag rendement, een overname of nakende verkoop. Evengoed kan het zijn dat de ondernemer zelf voelt dat deze tekortschiet op bepaalde domeinen, met alle gevolgen van dien. Bijvoorbeeld wanneer werknemers de strategie van de bedrijfsleiding niet of onvoldoende opvolgen, de communicatie stroef verloopt of slecht samenhangende teams.
We starten de begeleiding altijd met een eerste analyse en verheldering van de vraag van de ondernemer. Wat heeft deze allemaal al gedaan om het probleem te tackelen? Wat heeft gemaakt dat het nog niet is gelukt? Is het een nieuw of terugkerend probleem? Van hieruit maken we een passend advies op. Aangezien we met onze klant samenwerken, is het van groot belang dat alle stakeholders zich kunnen vinden in het uitgestippelde pad. Afhankelijk van de vraag zetten we in op een of meerdere domeinen. Om te illustreren hoe we bij een grotere uitdaging te werk gaan, zoomen we hier in op een brede casus.
Bij elke technische aanpassing aan de onderneming loopt er parallel een persoonlijk coaching traject bij de bedrijfsleiding. De onderneming kan namelijk enkel zover staan als de bedrijfsleiding zelf. In het persoonlijke stuk maken we persoonlijkheidsanalyse op met aandacht voor de kernkwaliteiten en valkuilen die we zeker in het oog moeten houden in het proces van verandering.
Technisch starten we terug bij de basis: wat is de missie en visie van de organisatie? Waarvoor komt deze ondernemer elke dag uit bed? We keren terug naar de kern, want van hieruit kunnen we samen gerichte, strategische beslissingen nemen. Dat is dan ook de volgende stap: een nieuwe strategie bedenken om het gewenste resultaat te kunnen behalen. Van hieruit definiëren we de stappen die nodig zijn om tot dit resultaat te komen. Deze aanpak wordt geregistreerd in een projecttool. Dit kan het IT systeem zijn waar de klant al mee werkt, maar als er nog geen gebruik gemaakt wordt van specifieke projectopvolging software dan implementeren we deze mee tijdens het optimalisatieproces, en geven we training in projectmatig denken en werken.
De veranderde strategie vraagt om een bijpassend organigram. Kritisch kijken we of iedereen op de juiste plek zit en goed functioneert. We hebben gemerkt dat als werknemers niet goed functioneren, dit voor een groot deel aan de omgevingsfactoren ligt. Heeft de persoon bijvoorbeeld voldoende opleiding gekregen om zijn job goed te kunnen doen? Is er voldoende en regelmatige opvolging geweest door de verantwoordelijke? Haalt de werknemer alles uit zijn potentieel, of is deze in de functie gerold en erin blijven zitten?
Uiteraard moet de nieuwe strategie uitgerold worden in het sales en marketingbeleid van de klant. Op gepaste wijze zorgen we er samen met hen voor dat het bedrijf opnieuw in de markt wordt gezet.
Stap voor stap werken we het plan samen met onze klant uit. Van kostprijsberekening tot een interne academie – we zorgen ervoor dat alle stappen worden uitgevoerd, en nemen zelf taken op die ondersteunend zijn voor de ondernemer. Hier kan een deel training bij zitten, een stuk coaching en een deel is consulting. Het onderscheidend vermogen ligt er bij ons in dat we mee in de implementatie stappen, en we blijven ondersteunen en faciliteren tot het gewenste resultaat is bereikt. Wanneer de processen zijn geoptimaliseerd, het bedrijf is ontdaan van onnodige ballast en er gericht naar tastbare resultaten kan worden gewerkt, stijgt het geluksgevoel van zowel de bedrijfsleiding als de werknemers. Uit onderzoek blijkt een oorzakelijk verband te bestaan tussen het ervaren geluk en productiviteit. Als iedereen op de juiste plek zit, voldoende ondersteuning krijgt op technisch en persoonlijk vlak, en groeimogelijkheden wordt geboden, bouwt de onderneming aan een stevig fundament voor toekomstige ontwikkelingen.
Het effect is breder zichtbaar! Gelukkig zijn op het werk heeft een positieve uitwerking op andere levensdomeinen. Zo hebben we al menig familie hun familiegeluk terug kunnen geven.
Het doet ons altijd zoveel deugd om onze klanten en hun omgeving gelukkiger, rustiger en met meer zelfvertrouwen te zien stralen. De uitvoering doen ze zelf, we nemen niet over. Wel staan we bij, helpen we waar nodig, reiken we een hand of geven we een zetje, confronteren we gepast en stijlvol. We blijven aan de zijde van onze klant, zéker wanneer het moeilijk wordt!
Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper
Comments