Eén jaar heeft 12 weken: 5 feiten
Bijgewerkt op: 5 sep. 2023
Hoezo - een jaar heeft toch 12 maanden? Bij Value Creation hanteren we het 12-weken principe. Wat u wilt bereiken deelt u niet meer op in 12 maanden, maar in 12 weken. Dit heeft verschillende redenen en voordelen. We zetten ze graag voor u op een rij.
Feit 1: We kunnen slecht ver in de toekomst denken
Ons brein kan langere tijdsspanne slecht overzien. 12 weken is juist goed én je kunt in deze tijd best het een en ander bereiken.
Feit 2: De waarde vermindert als het resultaat te lang op zich laat wachten
Het 12 weken principe helpt bij het tegengaan van uitstelgedrag. Of je het project nu in april of in juni oplevert van hetzelfde jaar, zoveel verschil lijkt dit niet te maken. In de tijdsduur van 12 weken maakt dit wél iets uit! Telkens wanneer u in de verleiding komt om uit te stellen, roept uw 12 weken planning u terug.
No more excuses!
Feit 3: Correcte en realistische inschattingen maken, is moeilijk
Als uw jaar 12 weken duurt, leert u realistisch te plannen. Wanneer we doelen en resultaten formuleren over een langere tijdsduur, dan is het lastig om te overzien of ze wel haalbaar zijn. We gaan dit tegen in het 12 weken principe door enerzijds veel sneller bij te sturen als we merken dat de doelstelling niet zal kunnen worden behaald, en anderzijds door grotere doelen op te delen in subdoelen die wél over een periode van 12 weken kunnen worden behaald.
Feit 4: Het kost ongeveer 12 weken om aan een nieuwe situatie te wennen
Ons brein heeft tijd nodig om aan een nieuwe situatie te wennen. Dit duurt ongeveer 12 weken. U leert zich hierdoor aan dat verandering helemaal niet zo eng of erg is.
Feit 5: We just love results!
Door uw jaar in te korten, boekt u veel sneller resultaat! De resultaten zijn veel sneller zichtbaar en meetbaar, wat ongelofelijk motiverend is. Dit is toch fantastisch!
Allemaal leuk, denkt u nu wellicht. Wat is het nu het verschil tussen dit en het jaar opdelen in 4 kwartalen, zoals we altijd al hebben gedaan?! Het grote verschil is, dat u de doelstellingen en resultaten heel specifiek definieert over de periode van 12 weken. Er kan niets zomaar worden doorgeschoven naar een volgend kwartaal, u trekt geen sprintjes meer aan het einde van een kalenderjaar en u kunt niet meer denken 'dat trekken we volgend kwartaal wel recht'. Het geeft u de mogelijkheid straight-line realistische resultaten te bereiken, uw personeel gemotiveerd te houden en duidelijke richtlijnen mee te geven. Aan het einde van elke 12 weken kunt u de processen evalueren en bijsturen waar nodig, zodat u veel sneller groei en ontwikkeling door kunt maken.
We willen allemaal graag vanalles bereiken. De effectieve uitvoering is en blijft voor ons als mensen de allergrootste uitdaging. Ondervind het zelf, wat onze aanpak voor u kan doen!
Daphne Surink, Business coach en bezield wetenschapper
Comments